Σάββατο 8 Φεβρουαρίου 2020

Μαγικά ή μαθηματικά;


Ένας καθηγητής Μαθηματικών είπε στους μαθητές του:

  • Σκεφτείτε έναν αριθμό.
  • Τώρα διπλασιάστε τον.
  • Στο αποτέλεσμα, να προσθέσετε τον αριθμό 10.
  • Το άθροισμα που βρήκατε να το διαιρέσετε με το 2.
  • Από το πηλίκο, να αφαιρέσετε τον αριθμό που σκεφτήκατε αρχικά.
Κάθε μαθητής πρέπει να έχει βρει αποτέλεσμα τον αριθμό 5, ανεξάρτητα από ποιον αριθμό σκέφτηκε αρχικά.

Ο μαθηματικός δεν διάβαζε το μυαλό των μαθητών του... Πώς εξηγείται όμως το ότι ήξερε το τελικό αποτέλεσμα;



Έστω ότι x είναι ο αριθμός που σκέφτηκε κάποιος μαθητής. 
Τότε, αν τον διπλασιάσει γίνεται 2x. 
Στο αποτέλεσμα προσθέτει το 10 και προκύπτει το 2x + 10. 
Τον αριθμό που βρίσκει τον διαιρεί με το 2, οπότε βρίσκει (2x + 10):2. 
Αφαιρεί τον αριθμό που σκέφτηκε αρχικά και βρίσκει αποτέλεσμα (2x + 10):2 - x. 
O μαθηματικός ισχυρίζεται ότι το αποτέλεσμα πρέπει να είναι ίσο με 5, οπότε προκύπτει η εξίσωση:

(2x + 10):2 - x = 5 ⇔
2x + 10 - 2x = 10 ⇔
2x - 2x = 10 - 10 ⇔
0x = 0

H εξίσωση είναι ταυτότητα, άρα επαληθεύεται για κάθε αριθμό που μπορεί να σκέφτηκαν οι μαθητές.


Δεν είναι μαγικά... είναι απλά μαθηματικά!

4 σχόλια:

  1. Φωτεινή,
    πήρα μολύβι και χαρτί και το έκανα αρκετές φορές επαληθεύοντας τα λεγόμενά σου. Είδα και την εξίσωση με την ταυτότητα και με πήγες πίσω σε όμορφες νεανικές εποχές με τα μαθηματικά και τη χρήση τους. Και ήταν εξαιρετικό.
    Ευχαριστούμε πολύ καλή μου φίλη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να είσαι καλά Γιάννη! Χαίρομαι πολύ που το βρήκες ενδιαφέρον!

      Διαγραφή
  2. Απαντήσεις
    1. Πράγματι! Ο μαθηματικός Jim Propp γράφει στο blog του: "Τα Μαθηματικά είναι μια παρηγοριά για το γεγονός ότι ζούμε σε έναν κόσμο δίχως μαγεία..."

      Διαγραφή